2015-03-29 | 12:51:00

American cookie på annat sätt

Vi får fikagäster i eftermiddag så jag har roat mig med att testa ett nytt recept på en american cookie som jag hittade för ett tag sedan.
 
200 g mörk choklad (jag använde mjölkchoklad med Japp i)
175 g smör, rumsvarmt

1 ½ dl strösocker
1 ½ dl farinsocker
2 ägg
1 ½ tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl havregryn
3 ¾ dl vetemjöl

 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen grovt.

2. Vispa smör, socker och farinsocker pösigt i en bunke. Blanda ner ägget. Tillsätt bikarbonat, vaniljsocker, salt, havregryn och vetemjöl. Blanda ihop allt till en deg.

3. Blanda ner choklad. Rör ihop allt till en smulig deg.

4. Tryck ut smeten i en smord och bröad springform, 22–23 cm i diameter. Strö över lite grovhackad choklad.

5. Grädda kakan längst ner i ugnen i 34–38 min. Låt den svalna i formen. Pudra över lite florsocker före servering. Ät kakan som den är eller servera med vispad grädde eller vaniljglass.

 

 
 
Utvärdering kommer senare.
 
 
 

 

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!