2014-09-09 | 10:46:38

Kesokaka

Fick ett önskemål om att lägga ut receptet på kesokaka igår så här kommer det.
 
Till en kaka behövs:
500 gram keso
4 ägg
1 dl grädde (kan uteslutas om man så vill)
1 - 2 krm vaniljpulver
Valfria bär/frukt
 
Rör ihop keso och ägg. Tillsätt grädde och vaniljpulver och blanda ordentligt. Häll smeten i en ugnsform (jag använder vanliga gratängformar), den behöver inte smörjas innan. Toppa med bär eller frukt. Sedan är det bara att stoppa in kakan i ugnen på 200 grader i 35 - 45 minuter eller tills den har "stannat".
 
Igår testade jag att göra en med blåbär och en med trädgårdsbär (frysta bär från affären). Har än så länge bara smakat den med blåbär och den blev supergod. Har tidigare gjort den med skivade jordgubbar på.
Jag äter en bit av dessa kakor som kvällsmål i veckorna.
 
Ett tips om man vill bjuda på lite nyttigare fika är att byta ut vaniljpulvret mot kanel och sedan toppa kakan med skivade äpplen och servera med vaniljkesella.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2 Kommentarer
Hanna Karlsson:

Det låter gott! Tack för tipset.

2014-09-09 | 18:18:47
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Christin:

Tack för receptet! Låter supergott och jag ska prova att göra detta i veckan :)

2014-09-10 | 17:02:49
URL: http://christinsshopping.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!