2015-01-01 | 18:01:14

Pepparkakskladdkaka

150 gram smält smör
200 gram mörk choklad
3 dl socker
2 tsk pepparkakskrydda
2 msk kakao
1 nypa salt
3 ägg
1 ½ dl mjöl
 
Till formen
smör
2 - 3 st pepparkakor
 

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull. Stäng av värmen. Bryt chokladen i bitar och låt dem smälta i smöret. Rör ner strösocker, pepparkakskrydda, kakao, vaniljsocker och salt. Rör sist i äggen och mjölet. Blanda ihop allt till en slät smet.

2. Smörj en form med löstagbar kant, 22–23 cm i diameter, med smör. Bröa den med söndersmulade pepparkakor.

3. Häll smeten i formen.

4. Grädda kakan mitt i ugnen i 20–22 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt kakan svalna i formen. Pudra över florsocker före servering. Servera gärna kakan med lättvispad grädde eller vaniljglass.

 
 

 

2 Kommentarer
tess- mamma till Malin & Olivia:

Ooh, så det här är den berömda kladdkakan jag sett på instagram. Måste prövas. men i februari då eftersom jag blivit så korkad att sluta med socker under januari. Får se hur det går... haha
Kram

2015-01-02 | 13:06:00
URL: http://jaklakrokus.blogg.se
tess- mamma till Malin & Olivia:

Haha, nej, det där med tatueringar är ju väldigt individuellt :)
Hoppas att du får en fin lördagskväll!
Kram

2015-01-03 | 17:36:41
URL: http://jaklakrokus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!