2013-10-29 | 11:24:19

Sänder en tanke

Mina tankar går idag till de som drabbades hårt av stormen Simone som igårkväll/natt drog in över södra Sverige. Jag följde Aftonbladets livesändning från jobbet och det kom hela tiden in rapporter från folk som var mitt i stormen. Det hade uppmätts vindstyrkor på upp mot 42 meter per sekund. Vägar och broar stängdes av på grund av den starka vinden, en del platser var blockerade av knäckta träd och nerblåsta hustak. Trädgårdsmöbler och cyklar bokstavligt flög runt i luften. En person i Göteborg skrev in om att han just sett en "flygande hund" men att den som tur var hölls kvar med hjälp av sitt koppel. Folk skickade in bilder på nerblåsta byggställningar, meterhöga vågor och fönster som krossats av den starka vinden. Över 60 000 personer är idag utan el och det kan ta dagar innan de får tillbaka den.
 
Jag var på eftermiddagen nervös att jag inte skulle hinna hem från jobbet innan den kom upp mot Östergötland men det var ingen fara med det. Strax efter midnatt nådde den oss men då hade den tappat så pass mycket av sin kraft att den inte medförde någon större fara.
 
Samtidigt som jag lider med de som fått sina hus och bilar förstörda så kan jag inte låta bli att tycka att naturen är bra fascinerande. Att Moder Natur har sådana krafter, för det är ju inte den första stormen som hon skickar på oss. Södra Sverige har under de senaste åren drabbats av stormarna Gudrun, Per och nu även Simone, undrar vad som händer härnäst.
 
 
Det enda som vittnade om Simones framfart här hos oss var några avblåsta grenar på gräsmattan.
 
 
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!