2013-05-19 | 16:39:00

Holmtebo Kvarn

Holmtebo f.d. kvarn. Mjölnaren Nils Fredrik Isaksson byggde kvarnen 1855. Teglet brände han själv. Han var oxå smed och tillverkade själv vattenturbinen och göt oxå kugghjulen och maskindelar i egenhändigt tillverkade gjutformar. År 1915 övertog sonen Karl Fredrik rörelsen . Kvarnen var utrustad med tre par stenar och för att säkerställa driften under torrperioder anskaffade han en råoljemotor. År 1944 tillträdde hans son Sven och drev rörelsen till nedläggningen 1947, då tiden började ta slut för de flesta småkvarnar. Den utlösande faktorn var bl.a. att vattenturbinen slutade fungera. Ett 30-tal meter öster om kvarnen finns ett lågt liggande parti med en fläck som nästan aldrig fryser till eller är snötäckt under vinterhalvåret och där gäset nästan alltid är grönt. Det var just på denna plats som Nils Fredrik tog leran till sitt tegel. Bostadshuset 50m. norr om huset uppfördes 1857.
 
Valdemarsviks kommun äger kvarnbyggnaden och taket har lagats för att förlänga livet på huset, som är unikt, då nästan all utrustning fortfarande finns kvar. I väntan på ekonomiska medel inskränker sig underhållet till röjning av växtligheten kring byggnaden.
 
Valdemarsviks Kommun 2012.
 
 
 
Ja, så står det på det inplastade pappret som sitter på dörren till den gamla kvarnen som ligger max ett par kilometer från där vi bor. Det var i fredagskväll jag var nere där och tog lite bilder. Jag älskar sådana här gamla byggnader som finns kvar från en svunnen tid, och även fast det känns sorgligt att se dem förfalla så passar de så bra in i naturen på något sätt. Jag vill allid veta mer om vad som hänt och varför allt lämnats övergivet och hoppas alltid att så mycket som möjligt ska bevaras. Här följer nu mina bilder på den gamla kvarnen.
 
 
 
 
 
 
 
 
2 Kommentarer
Hanna:

Så fina bilder du tar. Jag hamnade på din sida i samband med att jag sökte efter mina förfäder. Nils Fredrik som byggde kvarnen var min mormors mormors far. Kul att den fortfarande finns bevarad!

Svar: Tack! :) Tyvärr håller den på att förfalla då kommunen inte vill betala för att underhålla den. Lycka till med släktforskningen!
Carro

2014-09-06 | 22:59:00
Marie:

Hej
Kul att se bilderna från Holmtebo som du tagit. Var där i juli i år (2017) och nu är stället helt överväxt. Lyckades ta oss fram till fönstret och titta in i alla fall. Så trist att det förfaller.
Liksom Hanna (tidigare kommentar) hittade jag dina bilder när jag sökte information om mina förfäder. Nils Fredrik var gift med min mormors mors syster.

2017-08-23 | 12:15:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!